Oulun yliopiston aate- ja oppihistorian professori, Petteri
Pietikäinen, on teoksessaan Hulluuden
historia tarkastellut mielenterveyden historiaa lääketieteellistä
näkökulmaa laajemmin ja tällä selittyy myös kirjan nimi. Nyt ei siis käsitellä
mielisairauden tai psykiatrian historiaa, vaan tarkastellaan hulluutta eri
aikoina. Kirja alkaa antiikista ja
etenee valistuksen kautta 1800-luvulle, jolloin mielisairauden hoito medikalisoitui
ja mielisairaalalaitos luotiin. Sen sijaan 1900-luku on ollut enemmän ja
vähemmän hulluuden hoitoa ja hallintaa; on ollut psyykkistä ja somaattista
hoitoa, valtava määrä diagnostista uudistusta ja 1900-luvun loppupuolelle
ajoittuu myös psykofarmakologinen vallankumous ja perinteisen
mielisairaalainstituution purkaminen.
Piiska ja rukous
Teoksesta löytyy lukuisa määrä varhaisia kuvauksia hulluiksi luokitelluista henkilöistä. Tietoa löytyy niin kirkollisen kuin maallisen oikeuslaitoksen arkistoista. Vielä 1600-luvulla hulluus oli enemmänkin sielullinen vamma. Hullut olivat paholaisen riivaamia. Parannuskeinot olivat vähissä, ainoina keinoina piiska ja rukous, äärimmäisenä vaihtoehtona kuolemantuomio. Yksi varhaisimpia hulluuden kuvauksia Suomesta on vuodelta 1688, jolloin kiteeläinen Juho Vares, kyläsepän poika, näkymättömiä vainoajia hätistellessään tarttuu raskaaseen puunuijaan iskien sillä äitinsä kuoliaaksi. Tämä pienestä pitäen kohtauksia saanut kahdeksantoistavuotias poika huitoo nuijallaan myös siskojaan ja taloon tullutta leskivaimoa, jotka selviävät hengissä. Oikeuteen kutsutut todistajat puhuvatkin vimmataudista varoen mielleyhtymiä noituuteen, jotka oikeudenkäynnit kuormittavat oikeuslaitosta tuohon aikaan väsymykseen asti. Juho Vares tuomittiin lopulta kuolemaan, sillä syyntakeettomuutta ei tuolloin tunnettu ja ainoa rangaistus oli kuolemantuomio. Juho Vareksen tapaus kuitenkin tutkittiin perusteellisesti eikä tuomiota haluttu antaa perusteetta.
Rotuhygienian varjo
Ranskan vallankumouksen kuohuissa irrotti uudistushenkinen
mielisairaalalääkäri, Philippe Pinel,
kahleet Bicêtren sairaalan potilailta vuonna 1793. Tosin kahleet vaihtuivat
ennen pitkää pakkopaitoihin. Pietikäisen mukaan tästä voidaan katsoa alkaneen
modernin psykiatrian kehitys. Taikauskon ja puoskarien aika oli nyt ohi, mutta
samalla asenteet poikkeavia ja vammaisia kohtaan kovenivat. Varhaiset
psykiatrit uskoivat mielisairauden periytyvyyteen. Ulkomuodon ja erityisesti
kasvojen ilmeet kielivät sairaudesta. Degeneraation uhka oli todellinen.
Mielisairauden lääketieteellisen hoidon kehitys oli huimasti ristiriidassa
kansalaisoikeuksien ja ihmisen arvoon sinänsä nojaavan ihmiskäsityksen kanssa.
Evoluutioteoria, genetiikka ja lääketiede valjastettiin ihmisarvoa polkevan
rasistisen ja hierarkisen järjestelmän palvelijoiksi. Rotuhygienian varjo
ulottui aina toiseen maailmansotaan saakka, joten kirjan lukujen jako 1800- ja
1900-lukuun on ehkä tästä katsantokannasta hiukan keinotekoinen. Alati
kehittyvä diagnostiikka näkyi mielisairaaloiden ja muiden hoitopaikkojen
arjessa. Lapinlahden sairaalan neljä ensimmäistä potilasta saivat vuonna 1841
seuraavat diagnoosit: ´dementia´, ´mania´ , ´uskonnollinen masennustila´ ja ´vajaamielisyys´.
Kohti
ihmisarvoisempaa elämää
Hulluuden hoito ja hallinta hallitsivat 1900-luvulla samalla
kun diagnostiikka ja lääketiede kehittyivät.
Pietikäinen on kirjassaan käynyt yksityiskohtaisesti läpi mm.
lobotomian, insuliini- kuin sähköshokkihoidonkin vaiheet. Lukijalle tulee
väistämättä tunne, että sitä ahdistavampaa hulluuden olemuksen tarkastelu on,
mitä lähempänä nykyaikaa ollaan. Psyykenlääkkeet tulevat 1960-luvulla ja se on
ratkaiseva käännekohta mielen sairauksien hoidossa. Tänä päivänä yhä useampi
syö mielialalääkkeitä. Syytä voi tuskin aina etsiä pillerin popsijasta.
Ulkopuoliset paineet ovat yhä kovemmat.
Kuten Pietikäinen toteaa, hulluja on aikojen saatossa ollut
paljon, outoja vieläkin enemmän, mutta kliinisesti mielisairaita vasta pari
sataa vuotta. Pietikäinen pystyy laajan lähdeaineiston ja kirjallisuuden
välityksellä osoittamaan, että hulluuden historia ei todellakaan ole sama kuin
mielisairauden historia.
Petteri Pietikäinen, Hulluuden historia. Gaudeamus 2013. 456 sivua
Kommentit
Lähetä kommentti