Siirry pääsisältöön

Isonvihan tuhoja Pälkäneen syrjäkylissä

Syyskuussa 1713 Venäjän armeija lähti etenemään Helsingistä kohti Hämeenlinnaa.  Kostianvirran taistelun jälkeisinä päivinä lokakuussa myös Hauho joutui tuhon kohteeksi. Useampi henki, tavarat ja elintarvikkeet katosivat.  Samalla vihollisen ratsut kulkivat tuolloiseen Hauhon kappeliseurakuntaan, Luopioisiin. Myöskään Pälkäneen syrjäiset sivukylät eivät säästyneet tuhoilta.

Tuhon jälkiä marraskuussa 1713

Venäläiset tunkeutuivat Sappeeseen marraskuussa 1713 ja ryöstivät taloja. Venäläisten surmaamaksi (”slagne af ryssa”) joutui Tuomas-vanhus. Toisesta talosta otettiin nuori Erik-poika vangiksi, mutta vapautettiin. Ennen kuolemaansa oli hän kulkenut kerjäten. Väestä tapettiin ne, jotka osuivat partioiden kohdalle. Näin kävi onnettoman Tuomaankin ja Erik-poikasen. Naisten kohtalon ovat papit jättäneet kirjaamatta. Häpeää ja tuskaa oli riittämiin. Asiakirjat vaikenevat ja suuri osa on niistä hävinnyt. Vain tarinat jäivät.


Isonvihan loppuvaiheessa vietiin miehiä Venäjän armeijaan

Isonvihan loppuvaiheessa venäläiset keräsivät ihmisverona miehiä Venäjän armeijaan Pälkäneen lisäksi myös Sappeesta.  Nimeltä tiedetään vain yksi, Simo Tuomaanpoika, jonka venäläinen kapteeni Jelagin vei 1720 sotimaan Venäjän etelärajalle.  Suuressa Pohjan sodassa Kaarle XII:n joukoissa Sappeen ruodusta menehtyneistä tiedetään nimeltä, Taneli Profast. Hän palveli Hämeen jalkaväkirykmentissä ja katosi lumimyrskyssä Norjassa.


Jylhänvuoren kirkko ja piilopirtit

Kyläläiset piiloutuivat venäläisiltä Sappeenvuoren suojiin, joka on Pälkäneen korkein paikka Laipanmaan reunalla. Sappeenvuoren kaakkoisrinteessä on kaksi siirtolohkaretta, joita kutsutaan Jylhän kirkoksi. Toinen kivi muistuttaa kivikirkkoa ja toinen kellotapulia. Tarinan mukaan isonvihan aikana Jylhän kirkolla on pidetty jumalanpalveluksia. Kostianvirran taistelua seuranneen Pyhän Mikaelin kirkon ryöstön yhteydessä kirkko vaurioitui. Kirkkoherra Matthias Ithalin oli paossa venäläisiä jonkin aikaa ainakin vuonna 1714. Kirkkoherra ja kappalainen Olaus Castrenius eivät ole tuolloin olleet palvelemassa seurakuntaa.

Jylhänkirkko Sappeessa. (http://www.sappee-ohveno.fi/, Jari Kemppainen Jylhänkirkosta)

Tavallinen talonpoikaväestö piiloutui lähimetsiin piilopirtteihin välttääkseen ryöstöt ja säilyttääkseen henkensä.  Kysymys kuuluu, onko juuri kirkkomatka koitunut matkalla olleen Tuomaan kohtaloksi. Vuodesta 1713 vuoteen 1717 miehitysvallan polttamiset, ryöstämiset, verottamiset ja kiduttamiset olivat osa suomalaista arkista elämänmenoa. Pirkanmaalla oli tuolloin valtavia kenttäleirejä, joista käsin viholliset kävivät ryöstöretkillä ja vankeja ottaen. Ihmiset piileskelivät metsissä, alistuivat ja muuttuivat tulevaisuutensa suhteen haluttomiksi, eivät enää viljelleet ja kärsivät nälästä. Ryöstäminen ja verottaminen eivät kohdistuneet pelkästään aineelliseen omaisuuteen, vaan ihmisiä vietiin Venäjälle sotasaaliina.

Lähteitä:

SSHY. Kirkonkirjat. Pälkäne. Haudattujen luettelot 1711-1733.
Suomen asutuksen yleisluettelo. Pälkäne 1695-1714 (99).

Miettinen, Tiina 2012. Ihanteista irrallaan. TAMPEREEN YLIOPISTO. Hämeen maaseudun nainen osana perhettä ja asiakirjoja 1600-luvun alusta 1800-luvun alkuun.
Vilkuna H.J. 2005. Viha. Perikato, katkeruus ja kertomus isostavihasta. SKS. Jyväskylä.

http://www.sappee-ohveno.fi/historia.htm

Osoitteesta https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3710&pnum=461  löytyy lisää  tietoa Jelaginin joukkoihin viedyistä suomalaisista

Kommentit

  1. Tosi mielenkiintoisia nuo tarinat isovihan ajalta.

    VastaaPoista
  2. Ei noita venäläisten siviiliuhreja 1713 näytä olevan kuin 5, joka on jokseenkin vähän ottaen huomioon, että alueella käytiin suurempi taistelu.Eli ei tapettu jokaista vastaantulijaa. Asiakirjoissa ei myöskään noista naisiin kohdistuvista väkivallanteoista juurikaan ole mainintaa, joten niitä on voinut olla tai olla olematta. Tiettävästi Olaus Castrenius palveli seurakuntaa koko miehityskauden ajan

    VastaaPoista
  3. Naisiin kohdistuvaa väkivallantekoa kyllä löytyy vuoden 1713 rippikirjoista. Rippikirjojen teksti on kyllä hyvin epäselvää, joten on tietysti mahdollista on, että olen tulkinnut väärin. Luopioisten rippikirjoja on säilynyt, koska se kuului tuolloin Hauhoon, ja Hauholla rippikirjoja on säilynyt myös isonvihan ajoilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tuota...Sen enempää Pälkäneeltä kuin Hauholtakaan ei ole olemassa vuotta 1713 kattavaa rippikirjaa. Hauhon (sis. myös Luopioista) rippikirjat alkavat vuodesta 1722 ja Pälkäneen kirjat vudesta 1736.

      Poista
    2. Esim. tälläinen löytyi Hauholta, eli esim.: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/hauho/syntyneet-vihityt-kuolleet_1692-1713_tk77-78/61.htm Olet toki oikeassa, että kattavaa rippikirjaa ei vuodelta 1713 löydy. Nyt kun muistelin, niin tuon toteamuksen naisten osasta isonvihan aikana löysin Kustaa H.J.Vilkunan teoksesta "Viha: Perikato, katkeruus ja kertomus isostavihasta", jossa on myös käsitelty Kostianvirran taistelua. Siinä on mainittu myös siviileihin kohdistuneista julmuuksista tällä alueella.

      Poista
    3. Niin, nuohan eivät toki rippikirjoja ole. Myäksään Vilkuna ei teoksessaan kyennyt/halunnut esittämään mitään systemaattista väkivallanteon kuviota, hän keräsi eri puolilta esimerkkejä (jotka usein olivat ainoita todistettuja tapauksia) ja niiden pohjalta antoi ymmmärtää, että kyseessä oli käytäntö eikä yksittäistapauksia.

      Poista
    4. Niin, rippikikirjojan nämä eivät ole, vaan kirkonkirjoja. Miten lienee papeilla ollut aikaa/mahdollisuuksia varsinaisten rippikirjojen ylläpitämiseen vaikeana aikana 1713 (etenkin marraskuusta eteenpäin). Olet oikeassa, että kyse on yksittäisistä tapauksista ja systemaattinen tieto puuttuu.

      Poista
  4. Maaherrojen kirjelmistä löytyy ihan lista näitä Pälkäneeltä Jelaginin joukkoihin vietyjä: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3710&pnum=461. Nimiä siis tunnetaan enemmän kuin yksi.

    VastaaPoista
  5. Kiitos suuresti! Lisään nimiä kirjoitukseeni.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Heinrich Himmlerin vierailu Luopioisissa kesällä 1942

Juutalaisten joukkotuhosuunnitelmien toimeenpanosta vastannut natsijohtaja Heinrich Himmler vieraili Suomessa kaikessa hiljaisuudessa kesällä 1942. Asevelimaan toiseksi korkein johtaja viipyi maassa poikkeuksellisesti yli viikon, tapasi kaikki tärkeimmät suomalaispäättäjät ja teki tuttavuutta muihinkin suomalaisiin. Sydän-Hämeen hiekkateillä käytiin myös legendaariset takapenkkikeskustelut koskien Suomessa oleskelevia juutalaispakolaisia. Himmler saapuu Suomeen keskiviikkona 29. heinäkuuta 1942 suoraan Tallinnasta Junkers 52 -mallisella lentokoneella.  Tiistai 4. elokuuta muodostuu Himmlerin Suomen-loman merkittävimmäksi päiväksi. Se tiedetään, että kello 10 aamulla pääministeri Jukka Rangellin auto kaartaa Tyrvännön Petäyksen huvilan pihaan, jossa Himmler oli seurueineen lomaillut. Kahden auton seurue ottaa suunnakseen Kangasalan Vehoniemen harjun. Sen puisesta näkötornista avautuvia järvinäköaloja Himmler kehuu suurenmoisiksi. Automatka pitkin mutkaisia ja pöllyäviä

Kaikille Pöperö-Maijoille ja Pöhkö-Jukille

Vaahteramäen Eemeli-kirjoissa köyhien elämä oli karua ja yhteiskunnalliset erot maalaisyhteisössä silmin havaittavissa. Kun Kissankulmassa järjestettiin kinkereitä notkuvien pöytien ääressä, järsivät vaivaistalon vanhukset leivänpaloja.  Astrid Lindgren kuvaa 1800-luvun loppupuolen maaseudun vähäosaisia ja tarinoissa on selvä yhteiskunnallinen viesti. Astrid Lindgren sai idean Eemeli-kirjoihinsa isänsä lapsuudenmuistoista Smoolannissa. Suomessa ensimmäiset vaivaistalot perustettiin 1880-luvulla ja Ruotsissa niitä oli jo aiemmin. Vaivaistaloihin koottiin pitäjän huonokuntoisimmat ja työhön kykenemättömät, eli vanhukset, sairaat ja vammaiset. Tällainen oli myös Kissankulman ja vaivaistalon väliä kulkenut Pöperö-Maija, jonka kautta kuulumiset Eemelin tempauksista kiirivät vaivaistaloon. Kirjan lukeneet tai televisiosta sarjaa seuranneet muistavat vaivaistalon asukkien ikimuistoisen joulujuhlan, kun Eemelin vanhemmat olivat lähteneet joulupäivänä kyläilemään ja lapset olivat jääne

Ruotsalaisia ruotusotilaita Sydän-Hämeessä

Sydän-Hämeen Lehti Julkaistu 19.1.2019 10:42 Ruotsalainen ruotusotilas; asuna harmaa sarkatakki, pukinnahkahousut ja kolmikolkkahattu. Aseena yli metrin mittainen painava ”tussari”, eli vanhanajan kivääri, jossa oli piilukko. (Museovirasto) Syksyllä 1721 Suomeen saapui tuhansia uusia ulkomaalaisia. Suuri Pohjan sota oli syönyt miehiä Ruotsin armeijan suomalaisista joukko-osastoista. Rapakuntoista sotaväkeä täydentämään lähetettiin ruotsalaisia ruotusotilaita. Niin sanottuja lainasotilaita, joita oli kaikkiaan lähes 2400 miestä, ripoteltiin niin Uudellemaalle, Satakuntaan, Varsinais-Suomeen, Hämeeseen kuin Savoon. Sotilaista neljännes asettui 42 hämäläispitäjään, suurimmaksi osaksi Etelä-Hämeeseen, lukuisia sotilaita myös Sydän-Hämeeseen. Sotilaat olivat maaseudun poikia Etelä- ja Keski-Ruotsista. Arviolta joka kolmas oli naimisissa. Suurin osa vaimoista ei kuitenkaan tullut Suomeen ja perheenyhdistämisistä on vain muutama tapaus tiedossa Hämeessä. Maaseudulla naimattomia na