Siirry pääsisältöön

Jouluajatuksia

Saiturin joulu on Charles Dickensin kertomus itsekkäästä saiturista nimeltä Scrooge. Aattoyönä joulun henget ilmestyvät kummittelemaan kitupiikille hänen tekemistään vääryyksistä. Ehtiiko saituri vielä korjata pahat tekonsa? Jouluinen tarina kertoo oikeudenmukaisuudesta. Saiturin joulu tunnetaan myös nimellä Joululaulu, Jouluaatto. Ensipainos julkaistiin 1843.

Scrooge ei pidä ihmisistä, ei kilteistä, iloisista eikä köyhistä. Eikä joulusta. Hänen alaisensa Bob Cratchit työskentelee sisukkaasti hänen alaisenaan, vaikka onkin ylityöllistetty ja alipalkattu. Scroogen työpaikalle saapuu kaksi herraa, jotka keräävät rahaa köyhille, mutta he saavat poistua paikalta ilman kolikon kolikkoa. Myös Scroogen sukulaispoika Fred saapuu paikalle ja pyytää Scroogea jouluaterialle, mutta hänet käännytetään ovelta töykeästi.

Tarinaa on esitetty teattereissa ja siitä on tehty elokuvia. Aihe on ajaton ja sopivasti opettavainen - etenkin joulun alla.

Joulun aikaan järjestetään enemmän ja vähemmän spontaaneja tempauksia, joilla kerätään rahaa, lahjoja ja jouluiloa niille, joille mahdollisuudet joulun rakentamiseen ovat vähäiset. Tuloerojen yhä kasvaessa vaarana on, että paluu luokkayhteiskuntaan on väistämätöntä. Vastuu köyhien, lasten, sairaiden, vanhusten ja vammaisten huollosta on siirtymässä ns. hyväosaisten armeliaisuuden ja harkinnan varaan. Sosiaalinen mediakin on alkanut viljellä termejä ´huono-osainen', ´vähäosainen.

Armeliaisuus ja hyväntekeväisyys ovat vastoin ihmisarvoa. Varsinkin, jos auttaminen tapahtuu auttajan ehdolla. Ei ole helppoa olla köyhä, jos tilanteeseen on joutunut esimerkiksi sairauden tai vammautumisen vuoksi. Köyhän lapset ne vasta kärsivätkin.

Vielä 1970-luvun alussa koulussamme jaettiin kenkäkortteja köyhille monilapsisille perheille. Kenkälapuilla sai avustusta paikallisessa kenkäkaupassa. Tarpeellisia ne olivat monessa perheessä. Nöyryyttävintä oli lappujen julkinen jako. Opettaja kutsui tietyt oppilaat yksitellen luokan eteen, jolloin kaikille tuli selväksi, kuka meistä oppilaista on köyhä. Itse elin kohtuullisen toimeentulevassa perheessä. Toisen luokan syksyllä rohkaistuin ja pyysin saada lapun kenkien ostoa varten. Ennen kuin olin päässyt koulusta kotiin, oli opettaja jo soittanut äidilleni ja kysynyt, miten meillä menee? Keskusteluahan tästä tempauksestani kotona syntyi. Eniten tietysti aikuisia harmitti, että "mitähän ne kylällä ajattelee".

Kenkäkorttilapsia kiusattiin, vaikka oli viisaita opettajia, jotka tähän puuttuivat. Köyhät lapset "haisivat". Pihaleikeissä heitä kartettiin nenästä kiinni pitelemällä. Tosin 1970-luvun alun lapset haisivat muutenkin, jos ei muuten, niin ainakin pesemättömiltä vaatteilta. Niitä kun vaihdettiin kerran -pari viikossa ja pesulla käytiin lauantaisin saunassa. Kotona tupakoitiin ja käristettiin ruokaa. Maatalon lapset haisivat lehmänlannalle.

En halua paluuta 1800-luvulle enkä myöskään kehitysmaa-Suomeen, jollainen Suomi vielä 1970-luvun alussa oli. Moni lapsi koulustamme lähti vanhempiensa kanssa Ruotsiin paremman elannon perässä. Mitähän heillekin kuuluu?




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Heinrich Himmlerin vierailu Luopioisissa kesällä 1942

Juutalaisten joukkotuhosuunnitelmien toimeenpanosta vastannut natsijohtaja Heinrich Himmler vieraili Suomessa kaikessa hiljaisuudessa kesällä 1942. Asevelimaan toiseksi korkein johtaja viipyi maassa poikkeuksellisesti yli viikon, tapasi kaikki tärkeimmät suomalaispäättäjät ja teki tuttavuutta muihinkin suomalaisiin. Sydän-Hämeen hiekkateillä käytiin myös legendaariset takapenkkikeskustelut koskien Suomessa oleskelevia juutalaispakolaisia. Himmler saapuu Suomeen keskiviikkona 29. heinäkuuta 1942 suoraan Tallinnasta Junkers 52 -mallisella lentokoneella.  Tiistai 4. elokuuta muodostuu Himmlerin Suomen-loman merkittävimmäksi päiväksi. Se tiedetään, että kello 10 aamulla pääministeri Jukka Rangellin auto kaartaa Tyrvännön Petäyksen huvilan pihaan, jossa Himmler oli seurueineen lomaillut. Kahden auton seurue ottaa suunnakseen Kangasalan Vehoniemen harjun. Sen puisesta näkötornista avautuvia järvinäköaloja Himmler kehuu suurenmoisiksi. Automatka pitkin mutkaisia ja pöllyäviä

Kaikille Pöperö-Maijoille ja Pöhkö-Jukille

Vaahteramäen Eemeli-kirjoissa köyhien elämä oli karua ja yhteiskunnalliset erot maalaisyhteisössä silmin havaittavissa. Kun Kissankulmassa järjestettiin kinkereitä notkuvien pöytien ääressä, järsivät vaivaistalon vanhukset leivänpaloja.  Astrid Lindgren kuvaa 1800-luvun loppupuolen maaseudun vähäosaisia ja tarinoissa on selvä yhteiskunnallinen viesti. Astrid Lindgren sai idean Eemeli-kirjoihinsa isänsä lapsuudenmuistoista Smoolannissa. Suomessa ensimmäiset vaivaistalot perustettiin 1880-luvulla ja Ruotsissa niitä oli jo aiemmin. Vaivaistaloihin koottiin pitäjän huonokuntoisimmat ja työhön kykenemättömät, eli vanhukset, sairaat ja vammaiset. Tällainen oli myös Kissankulman ja vaivaistalon väliä kulkenut Pöperö-Maija, jonka kautta kuulumiset Eemelin tempauksista kiirivät vaivaistaloon. Kirjan lukeneet tai televisiosta sarjaa seuranneet muistavat vaivaistalon asukkien ikimuistoisen joulujuhlan, kun Eemelin vanhemmat olivat lähteneet joulupäivänä kyläilemään ja lapset olivat jääne

Ruotsalaisia ruotusotilaita Sydän-Hämeessä

Sydän-Hämeen Lehti Julkaistu 19.1.2019 10:42 Ruotsalainen ruotusotilas; asuna harmaa sarkatakki, pukinnahkahousut ja kolmikolkkahattu. Aseena yli metrin mittainen painava ”tussari”, eli vanhanajan kivääri, jossa oli piilukko. (Museovirasto) Syksyllä 1721 Suomeen saapui tuhansia uusia ulkomaalaisia. Suuri Pohjan sota oli syönyt miehiä Ruotsin armeijan suomalaisista joukko-osastoista. Rapakuntoista sotaväkeä täydentämään lähetettiin ruotsalaisia ruotusotilaita. Niin sanottuja lainasotilaita, joita oli kaikkiaan lähes 2400 miestä, ripoteltiin niin Uudellemaalle, Satakuntaan, Varsinais-Suomeen, Hämeeseen kuin Savoon. Sotilaista neljännes asettui 42 hämäläispitäjään, suurimmaksi osaksi Etelä-Hämeeseen, lukuisia sotilaita myös Sydän-Hämeeseen. Sotilaat olivat maaseudun poikia Etelä- ja Keski-Ruotsista. Arviolta joka kolmas oli naimisissa. Suurin osa vaimoista ei kuitenkaan tullut Suomeen ja perheenyhdistämisistä on vain muutama tapaus tiedossa Hämeessä. Maaseudulla naimattomia na