Marja
Aarnipuro käsittelee rintasyöpätoipilaan elämää teoksessaan Rintasyövän jälkeen. Teos jatkaa siitä, mihin
esikoiskirja, vuonna 2011, ilmestynyt Rintasyöpävuosi jäi. Hoidot läpikäynyt ei ole enää entisensä.
Sairaudesta muistuttavat arvet sekä mieltä ja kehoa
koettelevat vaihdevuosioireet. Henkinen toipuminen on vaikeinta, varsinkin kun tietoisuus
syövän uusiutumisen mahdollisuudesta on läsnä. Tästä ja muusta kertoo Rintasyövän jälkeen, joka on paitsi
omakohtainen kertomus toipumisesta, myös opas kaikille rintasyövästä
toipuneille. Kokemukset ovat silti yksilöllisiä. Itse löysin vähän
yhtäläisyyksiä Aarnipuron kokemuksiin erilaisesta elämäntilanteestani johtuen. Kysyntää voisi olla myös kirjalle, missä naiset eri
ikä- ja sosiaali- ryhmistä saisivat purkaa kokemuksiaan. Kaikilla ei ole varaa
virkistäviin ulkomaanmatkoihin. Sairastuminen vie talouden kireälle. Oma
lukunsa ovat perheet, joissa on pieniä lapsia, muttei tukiverkostoa. Miten
yhteiskunta ja syöpäjärjestöt tukevat syöpään sairastuneita naisia perheineen?
Luin samaan aikaan Turun yliopiston kulttuurihistorian
professorin, Marjo Kaartisen, vuonna 2013 julkaisemaa tutkimusta rintasyövän
historiasta 1700-luvun Englannissa. Rintasyöpä oli tuolloinkin yleinen ja
pelätty sairaus. Rintasyövän yleisyyttä selittää myös se, että tauti havaittiin
helpommin. Rintasyövän tiedettiin tappavan tuskallisen hitaasti. Historian valossa
nykyiset rintasyövähoidotkin kalpenevat; aikana ennen nukutuksia syövän
parantaminen leikkauksella oli erityisen karmeaa. Rintasyöpää ei koettu Jumalan rangaistuksena, korostaa Kaartinen. Päinvastoin – rintasyöpää
sairastavat olivat urheita sankareita. He kestivät kipuja, joiden
kestämättömyyttä saattoi vain aavistella.
Jopa lääkärit pitivät rintasyöpäleikkauksiin osallistuneita naisia
rohkeina ja leikkauksia tehtiin vain, jos potilaan toipumisesta oli selviä
viitteitä.
Lähteenä käytetty:
Lähteenä käytetty:
Marja Aarnipuro: Rintasyövän jälkeen. Teos 2014.
Marjo
Kaartinen: Breast Cancer in the Eighteenth Century.Studies for the
International Society for Cultural History: 4. Pickering and Chatto on Feb 28,
2013.
Kommentit
Lähetä kommentti