Johanna Annolan
väitöskirja, Äiti, emäntä, virkanainen (2011), on mielenkiintoinen näkökulma suomalaisen köyhäinhoidon historiaan. Annolan väitöskirjan mukaan köyhäintalojen johtajien työ oli alkuvaiheessa liian vastuullista, raskasta ja jopa turhauttavaa. Köyhimmissä Suomen kolkissa johtajat asuivat vaivaistalossa ja jakoivat arjen, myös nälän, jos kunnan viljalaari ammotti tyhjyyttään.Työtä tehtiin tuolloinkin enemmän kutsumuksesta, koska palkkaus oli kurja.
Ensimmäiset johtajat olivat naisia, ajan kasvatus- ja hoiva-aatteisiin ainakin jollain tasolla perehtyneitä. Motiivit hakeutua haastavaan kutsumusammattiin olivat moninaiset. Johanna
Annolaa lainaten: johtajatar oli yhtä aikaa äiti, emäntä, virkanainen ja
vartija. 1800-luvun suomenkielessä tar -päätteet otettiin käyttöön erona samoissa
ammateissa toimiviin miehiin. Näin ollen naispuolisesta opettajasta tuli 1800-luvulla opettajatar ja johtajasta johtajatar. Tietysti syynä oli myös ammattien
perinteinen miesvalta, joissa naiset olivat poikkeus ja ero oli jotenkin
ilmaistava. Köyhäintalon johtajiksi palkattiin kuitenkin pääasiassa naisia.
Yhteiskunnallinen
äitiys
Suomalainen köyhäinhoitojärjestelmä oli murroksessa 1800-luvun
loppupuolella. Senaatin alaisuuteen
perustettiin vaivaishoidontarkastajan virka vuonna 1888 ja tehtävää ryhtyi
hoitamaan Lohjan kirkkoherran poika, rautatieinsinööri, Gustaf Adolf Helsingius.
Tarkastaja Helsingiuksen vaikutus köyhäinhoidon uudelleenjärjestelyissä oli
niin keskeinen, että häntä voidaan hyvällä syyllä kutsua Suomen
köyhäintalojärjestelmän isäksi. Uuden laitosmallin lanseeramisesta huolimatta
ruodulla kuljettaminen ja elätteelle antaminen säilyivät käytännön köyhäinhoitoratkaisuina
pitkälle 1900-luvulle saakka. Helsingiuksen tehtävänä oli taistella kunnanisien
vanhoillisia käsityksiä vastaan.
Köyhäintalojen tuli toimia, kuten niiden oli suunniteltu toimivan ja
samalla ne lunastaisivat niille asetetut odotukset niin kuntalaisten kuin
valtiovallan silmissä. Köyhäintalojen jatkuvuuden kannalta ensisijaisen tärkeää
oli, että laitoksiin saataisiin kelvolliset hoitajat. Annolan mukaan aika oli
mitä otollisin. Ajankohtaan osuu naisten ansiotyön yleistyminen ja yleinen toimintarajojen
muuttuminen. Lisäksi naisasianaiset kuuluttivat, miten koko yhteiskuntaa oli
pidettävä yhtenä suurena kotina. Opetus-
ja hoiva-aloilla työskentelevät naiset ryhdyttiin mieltämään
yhteiskunnallisiksi äideiksi, joiden tuli huolehtia vaivaisista ja sairaista
kuin omista lapsistaan.
"Saan lausua, että on suuri ero hoitaa karjaa ja sairaita”
Johanna Annolan tutkimuksen mielenkiintoisin anti onkin
köyhäintalon johtajiksi päätyneiden elämän kulun tarkastelu lukuisten
esimerkkien valossa. Annola käyttää nimitystä keskiluokkainen sekatyöläisyys,
joka syntyi 1800-luvun lopussa. Väestö liikkui enemmän ja myös kansakoulun
käyneet ja hieman opillista sivistystä saaneet naiset siirtyivät ammatista
toiseen kokeillen elannon hankkimista erilaisissa toimissa. Moni johtajista
siirtyi köyhäintalon johtajaksi mm. diakonissan ja kätilön ammatista. Koska
köyhäintalon johtajien tuli osata hoitaa myös köyhäintalon taloutta, johon
kuului mahdollisesti karjaa, meijeristin tai emännöitsijän taustalla haettiin virkaan. Hakijoissa olikin palveluspiikoja ja karjakkoja, joihin Helsingius suhtautui jyrkän torjuvasti
toteamalla: ”Saan lausua, että on suuri ero hoitaa karjaa ja sairaita”.
Annola on tutkinut johtajien uran kestoa aina polkujen
päähän saakka. Tämän päivän sosiaalityöntekijä tekee sairaanhoitajan tavoin
edelleen kutsumustyötä. Annolan mukaan nimenomaan kehno palkkaus houkutteli
monet köyhäintalojen johtajattaret siirtymään muualle. Yksi keskeisimmistä
syistä virasta luopumiseen oli myös työn raskaus. Työ oli kuluttavaa eivätkä kaikki kestäneet
köyhäintalojen arkea. Mielenterveyden pettäminen ei ollut tavatonta, kun olot
olivat huonoimmissa paikoissa kestämättömät. Köyhyys yhdistettynä
vastuuntuntoisuuteen ja ahkeruuteen sekä huonoon ruokavalioon tekivät
tehtävänsä. Samaan aikaan, kun laitosten oloja kohennettiin, myös riittävään
henkilökuntaan panostettiin. Vuoteen 1918 mennessä köyhäintalojen henkilökunta
oli kasvanut. Yhden köyhäintalon palkkalistoilla saattoi olla johtajattaren ja hoitajien lisäksi ulkotöistä vastanneet vouti ja karjakko. Köyhäintalojen johtajattaria ryhdyttiin
kurssittamaan ja toimen ammatillistumiskehitys kulki yhtä matkaa uutta
itsenäistä Suomea rakennettaessa.
Johanna Annola, Äiti, emäntä,
virkanainen ja vartija. Köyhäintalojen johtajattaret ja yhteiskunnallinen
äitiys 1880-1918. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Bibliotheca Historica 131.
2011
Kommentit
Lähetä kommentti