Tuulispää 1.6.1909 |
Modernin mainonnan alkuvaiheet ulottuvat 1700-luvun Englantiin. Syitä - tai pitäisikö sanoa kulutusta lisääviä tarpeita - oli yhä enemmän. Muoti kaupallistui, tupakan,saippuan, kynttilöiden, painotuotteiden ja oluen kulutus kasvoi selvästi. Lehdistön kehityksen myötä mainontaa laajeni kuluttajien pariin. Nykyaikaiset mainostoimistot ilmestyivät 1800-luvun lopussa ja myös mainosten ulkoasu muuttui.Tässä vaiheessa esimerkiksi monet taiteilijat saivat töitä mainosten ulkoasun suunnittelijoina.
Suomalainen mainonta lähti liikkeelle Yhdysvalloista saadun esimerkin mukaan. Monia mainosalan uranuurtajia yhdisti oleskelu Yhdysvalloissa. Myös yksi Suomen ensimmäisistä mainostoimistoista oli Ford-automerkin mainontaa Suomen ja Viron markkinoilla hoitamaan vuonna 1925 perustettu yhdysvaltalaisen toimiston haarakonttori Erwin, Wasey & Co Oy, joka toimi vuodesta 1933 lähtien nimellä Erva-Latvala Oy.
(Visa Heinonen: Mainonnan amerikkalaiset juuret ja muita näkökulmia mainonnan historiaan. Kansantaloudellinen aikakauskirja – 95. vsk. – 2/1999; s. 373-384).
Hermes elokuu 1910 |
Kommentit
Lähetä kommentti